Tijdens mijn verschillende projecten binnen de fotografie, werd ik steeds meer als vanzelf sprekend getrokken naar deze vorm van fotografie. Diptych is een manier om een verhaal te versterken, om je brein te laten ervaren en zien wat de fotograaf wil dat we ervaren en zien. Een diptych kan zowel contrasterend als verbindend zijn. Als fotograaf kan je een boodschap door geven. Je kan door overeenkomsten in compositie en kleur een mooi samenhangend beeld creëren. Maar je kan ook een detail en een breder beeld met elkaar combineren. Een diptych geeft je meer stof tot nadenken en genoeg ruimte om langer naar een beeld te blijven kijken en je eigen invulling aan de beelden te geven.
Tijdens een project kwam ik 2 jaar geleden zomaar op het idee om mijn project te laten bestaan uit diptych beelden, waarbij de contrasten tussen mens en natuur centraal staan. In 8 maanden kon ik zoveel beelden samenstellen waarbij de invloeden van cultuur en natuur, zonder oordeel zichtbaar werden. Toen nog geen idee dat deze vorm van fotografie als diptych bekend staat. Nu ik mij er verder in verdiep, heeft het mij gebracht dat ik beter verhalen kan vertellen. Dat het zoeken naar verbanden, contrasten en structuren heel verhelderend kan zijn.